2012-02-02

Djävulens påfund eller läxor som de också kallas

Läxor. Bara ordet får mig att sucka och bli sur. Det har under hela Grabbens skoltid varit ett helvete att få honom att göra läxor. Han resonerar som så att varför ska man göra skolarbete hemma? Jag håller med honom eftersom jag vet hur många konflikter detta fenomen leder till i så många familjer.

Det spelar ingen roll hur mycket Grabben jobbat på lektionerna så får han ändå läxor. Det går inte riktigt ihop för mig. Om man på lektionstid med god marginal hinner med det arbetspass som är planerat borde det väl inte behövas läxor?

När Grabben var yngre fick vi varje vecka ett veckobrev med hem från skolan och där stod vilka läxor han skulle göra. Ofta följde det med lösa papper med matteuppgifter eftersom mattebokens uppgifter redan var gjorda i skolan. Men hade det då inte kunnat räcka med det? Att han hunnit med det han skulle i skolan? Nähe, det gjorde det inte för barnen skulle ha läxor hur mycket de än jobbat i skolan punkt slut!

Jag vet inte hur många timmar vi ödslat på att tjata på Grabben om att han skulle göra dessa läxor. Direkt när han kommit hem från skolan har det varit uteslutet eftersom han då är så trött efter en skoldag med mängder med intryck som måste bearbetas. Grabben bearbetar inte sina jobbiga dagar med att lägga sig på sängen och vila. Han gör det med att spela dator eller tv-spel. Det är hans sätt att koppla av och det är hans specialintresse. Vem som helst som lever i Bokstavslandet vet att det är nästan en omöjlig uppgift att avbryta när barnet gör något som de mår bra av.

När Grabben började 7:an och fick ny mentor gjorde jag ett nytt försök att han skulle få slippa läxor. Mentorn sa att det bara var att acceptera, läxor kommer att finnas med hela skolgången och det kommer bara att bli värre och värre ju äldre han blir. Det lät ju väldigt uppmuntrande. Vissa lärare har dock fattat galoppen och låter honom göra läxorna i skolan när han gjort färdigt det som var planerat på lektionen. All heder åt dem.

Läxuppgifterna har också ändrat karaktär nu när Grabben börjat högstadiet och det blir så tydligt att han inte skulle ha en chans att klara dem om han inte fick hjälp från oss. Nu senast skulle han göra en hemtenta som gick ut på att han fick välja mellan tre olika ungdomar som alla hade problem på olika sätt och han skulle skriva ner olika synpunkter på hur man skulle kunna lösa deras problem. Texten skulle vara en hel A4-sida. Omöjlig uppgift för Grabben att klara på egen hand. Han som skriver så kort och sammanfattat som det bara går skulle helt plötsligt brodera ut meningarna till att täcka en hel A4-sida.

Lösningen blev att han fick tänka ut budskapet själv och jag fick hjälpa honom brodera ut det till så utförliga meningar som möjligt. Han skrev själv såklart men det är så svårt för honom att förstå själv hur en mening med tre ord (som enligt honom säger allt som kan behövas sägas) kan byggas ut till att kanske bli tio ord lång istället.

Jag önskar ju att en sådan uppgift gjordes i skolan istället för hemma. Jag är ingen utbildad pedagog utan lär honom på mitt sätt men jag vet ju inte om det är rätt.

4 kommentarer:

  1. Jag förstår din åsikt till fullo. Problemet är att vissa lär sig bättre hemma i lugn och ro och andra får inte gjort ett jota hemma.
    Tyvärr är inte alla föräldrar så engagerade som du är så att din son får den hjälp han behöver.
    Andra barn har kanske föräldrar som inte har tid, vill eller kan hjälpa dem. Många föräldrar med bokstavsbarn har ju problem själv.
    Skönt att din son har iallafall en lärare som låter honom göra läxan i skolan.
    Har de ingen läxhjälp på fritids eller direkt efter skolan?

    Cilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cilla!
      Grabben går i 7:an nu och fritids slutade han med redan i 2:an (han klarade inte av att vara där). När han gick i 5:an och 6:an fick han vissa veckor chansen att stanna kvar efter skoltid och ha läxläsning men det gick han bara med på de gånger kompisen också stannade kvar. Nu i 7:an har de scheman som byts var 6:e vecka och en period var det en håltimme som de kunde använda till läxor. Det som funkat bäst för honom har varit när han hinner göra läxorna på lektionstid. Det är ju tur att han ändå är ett barn som har lätt för sig när det gäller inlärning. Han har ett slags fotografiskt minne ofta minns han texter exakt som de står i läroböckerna. Språk har han också lätt för. De läxor som är absolut svårast är när han måste skriva en redogörelse eller har matteuppgifter som består av kluriga läsetal där han skriftligt måste förklara hur han löst uppgiften.

      Idag kom han hem och var strålande glad för han hade fått alla rätt på läxprovet i Spanska häromdagen. Jag visste inte ens att han haft spanskaläxa till den dagen och kände mig lurad men nu blev det ju toppresultat ändå så jag kan ju inte gärna vara arg...

      Kram!

      Radera
  2. Vad är det svensk skola inte fattar?? GAH så arg jag blir på era vägnar..
    Läs denna länk http://autism.se/RFA/uploads/konferens/Elisabet.pdf och där framgår det tydligt hur fylld kvoten av energi kan vara på en dag..och då går det inte att tjyva någon mer energi..
    Har ni stöd av bup eller hab?? Kan de slå näven i bordet och säga att nu får de banne mig lyssna på er. reducera stressen. Låt pojken få återhämta sig så han fixar nästa dag i plugget..
    det ÄR INTE en skola för alla. Alla elver fixar inte det som skolan målar upp. säger vi åt en synskadad att kasta bort glasögonen, för nu är det bara att ge järnet ändå??


    Kramen och kämpa på vännen..

    SvaraRadera
  3. Jag vet så väl vad ni genomlider.
    När äldsta med asperger gick i sjätte klass förstod att jag hade ett val.
    Antingen att fortsätta tjata om läxor och förstöra hans och min mor och son relation helt och hållet. Eller säga stopp. Jag valde att backa ur. Frågade aldrig mer om han hade läxor. Kollade aldrig.
    Och vi kunde börja bygga upp en bra relation igen.
    Nu är han vuxen och jag har aldrig någonsin ångrat mitt val.
    Pressar man sönder barnen med läxtjat förstör man så mycket mer än bara en eftermiddag för barnet och en själv.

    SvaraRadera