2012-02-06

Helgen

Det var fredag eftermiddag och jag och Trassel var på väg hem från skolan. Iskallt, blåsigt och en jädrans massa snö. Grabben ringde mig på mobilen och pratade i vanlig ordning så snabbt så jag var tvungen att be honom upprepa det han sagt.

"Mamma, M ska ha LAN hemma hos sig ikväll,visst får jag vara med? Vi ska sova över också."

M är en kille i Grabbens klass som han blivit god vän med. Grabben och en tredje kille i klassen hade blivit inbjudna. Dataspel är ju ett jätteintresse hos Grabben och chansen att få sitta tillsammans med kompisarna och spela en hel kväll och möjligtvis stor del av natten lockade ju enormt.

Jag sa att det var ok men att han inte fick åka iväg förrän efter kvällsmaten. Han behövde ju skjuts eftersom han skulle ha dator och allt med sig. Lyckligare kille fick man leta efter. Förväntansfull och nervös på samma gång.

Strax efter kl 17 ringde Mannen och berättade att bilen inte startade. Han hade jobbat och efter att ha stått en hel dag i -18 gav bilbatteriet upp. Jag ordnade så starthjälp kom på plats men det tog rätt lång tid innan Mannen var hemma igen och Grabbens tålamod var på väg att ta slut. I hans huvud existerade bara tankarna om att han skulle LAN:a och då har man inte överseende med krånglande bilar.

När Mannen så äntligen kom hem och vi hade ätit var det dags att packa ihop Grabbens dator, skärm, tangentbord, mus och skjutsa honom till kompisen. De två största väskorna satte vi in i bagageutrymmet på bilen och jag sa åt honom att den tredje väskan skulle vara inne i bilen. Han tittade frågande på mig och pekade på det som stod i bagageutrymmet och sa "Men vaddå inne i bilen? Tycker du att dom där väskorna är utanför bilen på nått sätt?". Han himlade med ögonen och smålog åt mig som uppenbarligen var så korkad. Vis av erfarenhet tog jag inte den diskussionen med honom.

Jag sms:ade honom några gånger under kvällen och frågade om allt gick bra och fick hans standardsvar tillbaka: "Aa". Mer än så svarar han oftast inte. Vid lunchtid på lördagen skickade jag ett sms om att han skulle ringa när han vaknat. Strax efteråt ringde han upp. Vi bestämde att vi skulle hämta honom ett par timmar senare.

Det var en trött Grabb som kom ut ur hissen med datorn och alla prylar nerpackade i de tre väskorna. Efter lite lirkande kom det fram att de spelat till kl 04 och därefter hade han suttit i en fåtölj och sovit. Jag undrade varför han inte letat sig en bekvämare plats men det hade han inte tänkt på fick jag till svar.

Resten av lördagen gjorde han sitt bästa för att hålla sig vaken. Varje gång han reste sig från datastolen lät det som om vi hade en elefant på övervåningen. Han var medicinfri och då hörs han väldigt mycket mer än annars. Fötterna trummade i golvet och det tjoades och levdes om när han satt vid datorn. Middagen intogs samtidigt som han klappade ljudligt med handflatan mot låret. Om Grabben inte hade sin medicin skulle varje sekund av hans vakna timmar vara så. Extremt hyperaktiva.

Resten av helgen blev lugnare. Söndagen tillbringades hemma med skidåkning från TV-soffan för Mannen och dataspel för Grabben medans jag och Trassel försökte oss på symaskinen. Den packades snabbt ner igen eftersom den inte ville som vi. Istället plockade Trassel och jag ihop leksaker som hon vuxit ifrån och lade ut dem på Tradera. Hon planerar att köpa ett akvarium förstår ni.

Nu laddar vi för ny vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar