2012-01-04

Buss på dem!

Grabben åkte buss ensam för första gången i höstas. Han hade liksom inte varit redo för det tidigare. Alla skolbarn i vår kommun får gratis busskort som de kan nyttja när de vill förutsatt att det är en buss som går inom kommungränsen.

Så några veckor in på höstterminen var alltså Grabben redo att åka buss på egen hand. Flera av klasskompisarna gjorde det och Grabben tyckte väl att det verkade smidigare än att promenera hem från skolan. Var 20:e minut går det en buss hem så det är inga problem med att hitta en som passar.

Himla bra initiativ av kommunen att dela ut gratis busskort tycker vi. Generöst. Tyvärr är inte busschaufförerna i vår lilla stad av den generösa sorten. Några är trevliga men majoriteten är rent ut sagt otrevliga. Jag har gång på gång själv bevittnat chaufförer som varit rasistiska (invandrartät stad), elaka och gud vet allt mot passagerarna, speciellt mot barn och invandrare då.

Har sett en busschaufför skälla ut tre små barn som kom springande till hållplatsen. Han skällde på dem genom den öppna dörren medans de letade fram sina busskort, kallade dem för allt möjligt dumt. Kvar stod barnen som förstenade och vågade inte kliva ombord tills chauffören vrålandes undrade om de skulle med eller inte. Då klev de ombord och i samma ögonblick stängde chauffören dörren så den första pojken kom i kläm. Om chauffören bad om ursäkt? Näpp, han skällde ännu mer för tydligen var det barnens fel alltihop.

Grabben har också råkat ut för otrevliga chaufförer. Han har blivit förbiåkt trots att han stod vid hållplatsen och han har fått en utskällning för att han och två kompisar var så in i bomben fräcka att de åkte med i den för övrigt tomma bussen på en extra rundtur (bussarna går i en stadsrunda) istället för att stå ute iskylan och vänta. Det finns ingen gräns på hur många gånger man får använda sitt busskort. Vill man åka runt stan hela dagen så får man det men det upprörde tydligen denna chaufför något så enormt. Grabben vet vilka rättigheter han har och han blir arg när någon är dum mot honom. Det blir ju förresten vem som helst. Man behöver inte ha en diagnos för att uppleva att man blir illa behandlad av en sådan chaufför.

Jag vill att Grabben ska fortsätta åka buss för det är ju såklart ett steg i rätt riktigt för honom på hans väg mot vuxenlivet. Att han ska fortsätta våga göra sånt på egen hand. Då funkar det inte med dumma idioter till chaufförer.

Jag har pratat med det företag som anlitar bussbolaget och de lovade att ta det vidare. För varje jävla gång jag ser eller får höra att något liknande hänt på bussen kommer jag att fortsätta klaga och jag har tyvärr en känsla av att det blir många gånger.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Kul att vi hittade varandra. Jag har lagt till mig i min blogglista.
    Tråkigt för din grabb att busschafförerna är så knäppa. Tur han har en mamma som orkar bråka.
    Kämpa på!

    Cilla♥

    SvaraRadera
  2. Jag får andningssvårigheter när jag läser sånt här! Fortsätt säg till, skriv insändare, ta upp det i skolan på möten!!!! Vi har lika här och faktiskt har några chaufförer fått byta arbetsuppgifter och ha inre tjänst! Stå på er!
    Trevlig helg!
    Kram!

    SvaraRadera