2012-01-06

Trettondagen

Inte många dagar kvar på jullovet. Dags att försöka vända tillbaka dygnet för både Grabben och Trassel som kommit i säng allt för sent under ledigheten.

Grabbens ögon börjat bli fyrkantiga till formen efter lovets överdosering av data och tv. Han har knappt lämnat sitt rum. Kommer ner när vi ska äta men så snart han är färdig försvinner han snabbt upp till sitt rum igen. Håller visst på med att skapa en server säger han. Jag fattar inte mycket av sånt men förstår att han är glad över bedriften eftersom han själv för det på tal vid middagsbordet.

Han knappt umgåtts alls med någon under lovet. Den kompis han varit mest med under höstterminen har åkt på semester till andra sidan jordklotet och blir borta hela lovet. Jag har gett på förslag att han kan väl ringa till någon annan men han har svarat att han inte tänkt på det och trots att jag påminner blir det inte av.

Svårt att säga om han vill ha det så här eller om han vantrivs men inte klarar av att ta initiativ själv. Nåja, snart börjar skolan igen och då gissar jag att han blir mer social igen.

Kompisen (som nu är utomlands) har lyckats med bedriften att få Grabben intresserad av bandy. Inte att spela men att vara supporter. Grabben har aldrig visat intresse för någon lagsport innan. Jag var tveksam till hur det skulle fungera då han skulle gå på första matchen. Det kan vara rätt mycket oljud, speciellt om man står i klacken och oljud kombinerat med stor folkmassa är något som Grabben haft svårt för tidigare.

Efter matchen kom han hem och var upprymd och glad! Han tyckte om det! Sedan dess har han gått på varje hemmamatch. Det trodde jag aldrig skulle kunna vara möjligt.

Jag satt igår kväll och läste igenom inlägg från min gamla blogg. Blev påmind om hur mycket som förändrats när det gäller Grabben. På både gott och ont.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar