2012-01-02

Gå eller åka?

Vi var bjudna bort på nyårsaftonskvällen. Istället för blomma eller choklad köpte jag ett par ljuslyktor som gåbort-present.

Grabben såg paketet hemma på köksbordet och frågade vad det var. Jag berättade att det var en gåbort-present. Hans svar: "Mäh, du vet ju att vi ska åka bil!"

Att det tas bokstavligt på det man säger är vanligt här i Bokstavslandet. Många gånger blir det missförstånd. Att säga åt en Aspie att hoppa in i duschen kan göra att personen faktiskt HOPPAR in i duschen. Ju äldre en person med Aspergers Syndrom blir ju lättare har de att förstå vad man menar då de lärt sig att det är så man säger (fast det låter knäppt i deras öron). Jag berättade en gång en sak här hemma och avslutade med att personen det handlade om blev så förvånad att "han tappade hakan". Grabbens min var obeskrivlig då han såg framför sig att personen jag berättat om satt där utan haka. När vi andra skrattade åt hur historien slutade kunde Grabben inte tänka på annat än killen utan haka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar