2012-01-20

Annat än kläder...

Hade ju utlovat ett inlägg om klädproblem i Bokstavslandet men det får bli nästa gång. Istället måste jag berätta hur det gick med mitt försök att kravla mig upp ur deppträsket.

Jag gick ut i strålande sol, isande kyla och promenerade ner till stan, köpte med mig en lunchlåda och besökte fd arbetsplatsen. Där träffade jag ett gäng underbara personer som jag saknat enormt mycket. Det har snart gått 2 månader sedan jag slutade. Nu fick jag tanka energi genom att träffa dem igen och det behövde jag så väl.

Efter lunchen gick jag till sköterskan på Vuxenpsyk där det skulle kollas blodtryck och pratas medicin. Det räckte med att sköterskan skulle fråga hur allt gått sedan vi träffades senast (ett par dagar innan jul) för att jag tappade fattningen och gråtandes berättade hur vansinnigt jobbigt den senaste tiden varit. Hon visste ju inget om FK´s strul eftersom jag ännu inte heller visste något senast jag var på kontroll.

Nu fick hon alltså veta och hon sa några kloka ord till mig. Nu har jag gjort allt jag kunnat för att få rätt beslut. Om det räcker vet vi ju inte än men JAG har i alla fall gjort ALLT JAG KUNNAT. Jag måste ta de orden till mig och låta dem sjunka in i mig. JAG HAR GJORT ALLT JAG KUNNAT. Det är huvudsaken. Det löser inte den ekonomiska biten men det kan vara bra för sinnet att tänka så.

Blodtrycket var ju högre än någonsin men det var väntat eftersom jag är så stressad. Det är med största säkerhet inte en medicinbiverkan eftersom jag åt medicin i nästan en hel månad innan jul och då var blodtrycket lågt och fint. Jag ska tillbaka och göra en ny koll om en vecka.

Fick också frågan om jag lärt mig andas i kvadrat. Det har jag faktiskt, en ung psykolog lärde mig det för ett par år sedan och jag dissade det helt till en början men när jag lärde mig det upptäckte jag att det fungerade. Man ska tänka sig att in- och utandning ska vara lika långa, precis som i en kvadrat. Det förhindrar att man hyperventilerar som faktiskt kan vara vanligt när man är stressad och har ångest. Finns massor av människor som hyperventilerar fast de inte vet om det. Så andas i kvadrat när ni är stressad mina vänner. Jag tänker göra det från och med idag.

3 kommentarer:

  1. Åh, vännen! Vad duktig du är! Det kan inte vara lätt att må så dåligt och samtidigt bekymra sig för sina barn som inte heller mår bra.
    Vet verkligen hur det är att ha dålig ekonomi. Suck! Hoppas det löser sig.
    Tack för tipset med andningen, något jag behöver lära mig. Själv tränar jag så fort jag mår dåligt, fast det fungerar ju inte alltid att komma iväg när barnen är hemma.

    Njut av helgen!
    Cilla♥

    SvaraRadera
  2. Tobbe kan redan fyrkanten..fick beröm av sin bup läkare för det..och faktum är att han slutar hyperventilera rätt så snart..

    KRAMEN
    Mamma Z

    SvaraRadera
  3. Cilla och Mamma Z!

    Fyrkanten/Kvadraten är otroligt effektivt trots att det låter simpelt. Det har hjälpt mig från fullständig panikångestattack till lugn på bara några minuter. :-)

    Världens bästa tips som jag först dissade totalt... har lärt mig att allt är värt allt testas.

    Kram till er båda!

    SvaraRadera