2013-05-06

För duktig för en diagnos?

Sedan rätt lång tid tillbaka ser vi ju att Trassel också har en problematik som skulle kunna tyda på adhd. Vi har tyckt att vi kunde hantera det själva eftersom vi pga Grabbens diagnoser redan lever att väl anpassat liv.

Men så började Trassels svårigheter eskalera och bli större än vad vi kände att vi klarade av på egen hand. Detta kom i samband med att hennes klass blev dubbelt så stor. Till saken hör också att en av Trassels lärare visade sig vara en riktig skitstövel och Trassels skoldagar blev med ens mycket mer påfrestande än tidigare.

I skolan har hon hållit ihop. Varit en mönsterelev rent av. Så snart hon lämnat skolan har alla känslor virvlat upp och det har varit tvära kast mellan ilska och skratt. Tröttheten har varit enorm men ändå har hon inte kunnat varva ner.

Efter samtal med Bup blev vi rekommenderade att träffa en kurator på Familjehälsan. Trassel fick prata om sina känslor och rädslor och kuratorn tyckte precis som vi att det fanns misstanke om adhd och skickade därför remiss till Bup.

Blev kallade till Bup för ett första möte. Träffade där samma kurator som var delaktig i Grabbens utredning för många år sedan. Hennes bedömning när det gäller Trassel är att Bup visserligen kan göra en utredning men om skolan inte ser några svårigheter hos Trassel så kommer utredningen aldrig att leda till en diagnos. Alltså måste man först misslyckas i skolan för att få en diagnos som man trots allt uppfyller kriterierna till.

Jag påpekade att jag själv klarade skolan med fina betyg trots att det många år senare visade sig att jag har adhd. Grabben har adhd, aspergers och tourettes och har fina betyg trots detta. Men det är klart, han slog och bråkade sig igenom låg och mellanstadiet. Fast inlärningen har det aldrig varit några problem med, tvärtom, han är smartare än de flesta.

Bup krävde alltså ett pedagogiskt utlåtande från skolan. Specialpedagogen gjorde några tester och lärarna skrev ner sina iakttagelser. De kom fram till att Trassel är jätteduktig men har ett visst kontrollbehov både när det gäller henne själv och andra elever och även lärare. De hade också reflekterat över att hon vissa dagar är jättetrött. Men hon bråkar inte.

Skolan är väl medvetna om hur Trassel är när hon är hemma, med de personer hon känner sig tryggast hos. Jag har berättat om hennes utbrott, oro och ångest. De tror på oss men eftersom Trassel inte visat denna sida i skolan kan det inte tas med i det pedagogiska utlåtandet som ju ska handla enbart om hur hon fungerar i skolan. Rektorn och mentorn ger oss sitt fulla stöd och lovar att de ska vara fortsatt uppmärksamma på Trassel även om det visar sig att hon ej får någon diagnos. Den skitstövel till lärare som också finns med i undervisningen har rektor, mentor och jag ögonen på.

Skolans utlåtande är skickat till Bup och jag väntar nu på besked från dem. Troligtvis blir deras svar att Trassel blivit påverkad av sin uppväxt med Grabben och hans diagnoser. Jag hävdar ju istället att eftersom både jag och Grabben har diagnoser så vore det ju inte helt otroligt om Trassel också har det. Arvsanlaget är starkt och Trassel är så lik mig i sitt beteende.

Flickor med adhd är inte som pojkar med samma diagnos. Flickor vänder ofta sin hyperaktivitet inåt och är ofta måna om att vara duktiga flickor inför t ex skolan. Duktiga flickor kan också ha adhd.

3 kommentarer:

  1. Men usch och fy vad less jag blir när jag läser det här!! Till och med JAG (som inte har någon diagnos eller är särskilt insatt) vet att tjejers ADHD ser annorlunda ut- hur kan skolan/BUP inte ta det på allvar?

    Ska hon få stå tillbaka för att de tror att hon blivit påverkad av sin bror? Självklart blir hon det, vi blir alla påverkade av dem vi har runt oss, hur många diagnoser eller icke-diagnoser vi än har. Men det gör ju inte att hennes egna problem inte existerar! Tur i oturen att hon har en familj som är extremt insatta i de olika symptom som medföljer och som kan se en sådan sak, misstänker att många inte kan det eftersom de inte har den erfarenheten.

    Stackars lilla Trassel som verkar vara en sådan go och redig tjej, ge henne en kram från mig!! Berätta för henne att livet har en tendens att bli bättre när man blir vuxen och kan styra lite mer själv...(Jag har tre fysiska funktionshinder så just den biten har jag fått erfara)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Skulle nog vilja säga att skolan ändå tar det på allvar och förstår att Trassel är på ett annat sätt utanför skolan men eftersom de bara ska göra bedömningen hur hon fungerar i skolan så måste de skriva att det funkar bra, för det gör det ju där.

      Tycker att jag fått bra respons från rektor och mentor och de håller med om att flickor med adhd har ett helt annat beteende än pojkar med samma diagnos.

      Just nu känns det som om det största motståndet ligger hos Bup och jag blir väldigt besviken på dem om de inte tar detta på allvar.

      Du har helt rätt i att Trassel är en go och redig tjej. Hon har en fantastisk personlighet och ett jävlar-anamma som kommer att ta henne långt. Jag hoppas bara att hennes svårigheter inte ska fälla krokben för henne på vägen.

      Kram!

      Radera
  2. Lyssnade du på i P1 om och adhd för lite sen? Just detta hur det skiljer sig ifrån pojkar? riktigt bra, kan skicka länk på fb.
    Åh denna kamp och detta oförstånd. Hoppas så ni får ordning på allt snart.

    kram Mamma z

    SvaraRadera