2013-04-24

En strategisk placerad bacill

Den elaka bacillen som Grabben släpat hem hoppade vidare till mig, Trassel och Mannen. Grabben mår finfint nu medans vi andra i familjen hostar, snorar, nyser, fryser och svettas omvartannat.

Humöret är väl inte direkt på topp och då tryter även tålamodet. Speciellt när man måste argumentera om det mesta som man ber barnen göra. Dessutom är båda av den extremt envisa sortens människor och det är ju jag också så ingen vill liksom ge med sig. Efter åratal med barn i Bokstavslandet har jag lärt mig att välja mina strider men även de så noga utvalda kan vara nära på omöjliga att gå segrande ur.

Senaste dagarna har det bråkats om hårtvätt, läxor, sjukgymnastik, speltider och middagar. Det är väl antagligen sånt som vanliga familjer också bråkar om men jag kan lova er att det är inte samma sak att argumentera med en "vanlig" 15-åring som att argumentera med en 15-åring som lever i Bokstavslandet. Speciellt inte om 15-åringen har Aspergers Syndrom. Enda chansen man har att vinna den striden är att se till att man har gott om tid och ett enormt tålamod för det kan ta timmar.

Den här veckan har Grabben gått som segrande ur de flesta av våra strider men så har han ju underminerat mig med en elak bacill också... ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar