2013-05-08

Om mig

I fredags gjorde jag min sista dag på praktikplatsen. Visserligen har jag trivts lite bättre där den senaste tiden men det var ändå skönt att få ett avslut. Efter 6 månader kände jag mig fortfarande osäker på hur folk uppfattade mig som person. Det var en arbetsplats där det inte var helt självklart att man pratade med varandra om annat än jobbrelaterade ämnen och det fanns ganska tydliga grupperingar bland personalen.

Jag tycker det känns konstigt att sitta en hel lunchrast utan att prata med personerna vid samma bord. Kanske är jag översocial på så sätt men jag har aldrig tidigare varit med om liknande beteende på de arbetsplatser jag haft. Jag blir nervös av sånt beteende och när jag blir nervös känner jag att jag måste göra något åt det och då blir det automatiskt att jag börjar prata.

Beroende på vem som satt vid samma bord som mig fick jag respons. Vissa fick jag faktiskt igång ett samtal med men vissa betraktade mig som om jag vore en idiot som inte hade förstånd att hålla käften och låta dem fortsätta lösa sina korsord ifred. Ibland växte hornen i pannan på mig och då pratade jag ännu mer och tvingade in dem i samtalet med hjälp av massor av frågor. Ibland blev jag bara deppig och tyst och mitt självförtroende sjönk till botten.

Nu har jag en paus innan sommarjobbet börjar. Jag har fått 7 veckors jobb på en arbetsplats jag varit på tidigare. Känns väldigt bra och jag ser fram emot jobbet även om det betyder att jag ännu en gång jobbar när andra är lediga. Men jag börjar vänja mig vid det och eftersom jag ska jobba deltid känner jag att jag kommer att hinna umgås mycket med familjen ändå. Dessutom lyckades jag förhandla till mig att få vara ledig en vecka då Mannen har semester och då ska hela familjen resa iväg några dagar.

Tills det är dags att börja sommarjobbet ska jag försöka njuta av ledigheten och ta vara på dagarna. Har mängder av projekt att ta itu med här hemma och några kanske kan bli gjorda om jag får tummen ur. Jag gillar ju egentligen att fixa och dona hemma men har inte haft orken till det det senaste halvåret. Nu kanske orken kommer med solen och värmen som ju alltid fått mig att må mycket bättre.


1 kommentar:

  1. Men vad jobbigt med sådan stämning i lunchrummet! :/

    Nu blir jag nyfiken, är det på "mitt" jobb du ska jobba? Kul med jobb, även om det är mindre roligt att jobba när alla andra är lediga så klart.

    SvaraRadera