2013-05-14

En kompromiss-diagnos

Bup-tanten ringde. Jag visste exakt vad hon skulle säga. Hon hade fått det pedagogiska utlåtande som skolan gjort.

Bup-tant: "Nu har jag läst igenom skolans utlåtande och det framgår ju klart och tydligt att Trassel inte har några som helst svårigheter i skolan och eftersom det krävs svårigheter från två olika miljöer, t ex hemma och i skolan, för att man ska starta
en ADHD-utredning så förstår du ju att det inte kommer på fråga nu."

Jag *med djup suck*: "Ja, jag vet att det är så ni ser på saken men jag har ju sagt hela tiden att Trassel håller ihop i skolan och släpper ut alla känslor när hon kommer hem."

Bup-tant: "Jo, jag har förstått det men det här är våra regler och jag kommer aldrig att få klartecken för en utredning när hon inte har svårigheter i skolan. Men när jag tittar igenom de frågeformulär hon svarade på när ni var här så ser jag ju tydligt att hon har en problematik med hyperaktivitet, ångest, impulsivitet och ilskeutbrott."

Jag *med en ännu djupare suck*: "Och det är ju kriterierna för ADHD...."

Bup-tant *lite besvärad*: "Jo det är ju sant men någon sådan utredning kan vi ju inte starta. Men du! Det finns ju något som heter GAD, Generaliserat Ångestsyndrom som hon skulle passa in på och då behövs inte skolans utlåtande. Vad säger du om det?"

Jag: "Hur menar du?"

Bup-tant *lite ivrig*: "Skulle vi inte kunna göra så att vi sätter GAD och jobbar efter det istället? Planerar för behandling istället för utredning. Sedan är det ju inget som hindrar att det blir en ADHD-utredning i framtiden, om det går åt skogen i skolan vill säga."

Jag *som känner att jag snart börjar bli arg*: "Blir nog bra... När sätter ni igång?"

Bup-tant: "Det är ju lite väntetid så ni måste nog räkna med att det blir någon gång i sommar."

Vi avslutar samtalet och jag blir mer och mer arg när jag tänker på vad jag just fått höra. Trassel uppfyller kriterierna för ADHD men kan inte bli utredd eftersom hon fixar skolan men en GAD-diagnos kan hon tydligen få??? Som någon jävla kompromiss! Jag har själv GAD och i mitt fall är läkaren övertygad om att det beror på alla år med outredd ADHD. Med andra ord: ADHD kommer först och när man inte får den hjälpen man behöver utvecklar man GAD. Rätt vanligt förekommande.

Så nu står vi alltså på ännu en väntelista. Känns ju som om det vettigaste vore att Bup valde att behandla den grundläggande orsaken istället för symptomen. Tycker jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar