2012-03-27

Låsta tankar

När Grabben fått tankarna på något är det svårt för honom att släppa in något annat i hjärnan. Han låser sig på just den tanken och då är det inte mycket annat som existerar.

Nu har han tankarna på en ny dator. Han har tjatat länge om att han vill bygga ihop en egen dator. En värsting-speldator. Det är det enda han pratat om de senaste veckorna. Igår var det äntligen dags att klicka hem beställningen. Vetskapen om att datorn är beställd gjorde honom inte lugnare eftersom nätbutikens hemsida inte lämnade någon information om hur lång leveranstiden är. Nu kommer han att vara fortsatt låst vid tanken på datorn tills den levereras. Flera gånger om dagen kommer han att fråga om vi fått något SMS eller mejl med bekräftelse på leverans.

Om butiken hade uppgett att leverans sker inom t ex 5 dagar så hade han även låst på det och om det då blivit några dagars försening så hade det rubbat honom ordentligt så det finns egentligen inget sätt som är bra när det gäller beställningar och leveranser.

Samtidigt som han har denna låsning måste han försöka leva som vanligt tycker vi. Det tycker inte han. Vi tycker att han t ex måste läsa på till spanska-provet. Han säger att han inte vet vad provet ska handla om och kan därför inte läsa på. Vi säger att provet omfattar det han lärt sig sedan senaste provet. Han säger att han inte vet vad han lärt sig, att han inte vet vilken dag provet är och att han inte kommer ihåg vad läraren sagt om detta förra veckan.

Vi säger att han måste anteckna sånt då när läraren berättar. Han har ett hjälpmedelsprogram i mobilen just för detta ändamål men han kommer aldrig ihåg att använda det. Jag svär och säger "Det var då självaste fan att inte lärarna kan kommma ihåg att påminna dig om att anteckna det i mobilen". Känner hur arg jag blir fast jag vet att jag inte får bli arg när han låser sig.

Han själv plockar med sina magnetkulor. Bygger ihop dem i olika former. Det är sånt han gör när han blir stressad. Plockar och plockar med magnetkulorna och varje gång jag säger att han måste iallafall öppna spanska-mappen (som han tack o lov kommit ihåg att ta med hem från skolan)får jag till svar "Du måste sluta stressa mig".

Till slut kommer även ångesten. Han säger att han aldrig kommer att klara provet eftersom han inte vet vad han ska läsa på. Det gör ont att se honom må på det viset. Jag vill hjälpa honom, säger åt honom att han måste våga visa i skolan att han behöver extra stöd med just sådana här saker, att planera och kommma ihåg. Ingen i klassen skulle reta honom, det är jag säker på. Flera andra i klassen har själva diagnoser. En av dem har ju t o m egen assistent.

Grabben är smart och det vet lärarna. Han får fina resultat på proven. Därför kan de inte förstå att han behöver stöd och hjälp med annat som t ex planering. Att någon som brukar få alla rätt på proven behöver hjälp med att komma ihåg att anteckna vilken dag provet ska vara och vad det ska handla om. Det går inte ihop för dem att det är så många barn med t ex Asperger fungerar.

Igår kväll var jag tvungen att lämna Grabben medans han fortfarande plockade med magnetkulorna och spanska-mappen låg kvar oöppnad. Klockan blev för mycket och jag insåg att jag inte skulle komma längre med honom, att det var bättre att lämna honom ifred och hoppas att något av det jag sagt hade gått in i skallen på honom (även om hjärnan var fullproppad med datatankar).

I morse gjorde jag ett nytt försök. Frågade om han kollat i spanska-mappen.
"Provet är i morgon" sa han tyst. "Hur vet du det?" frågade jag. "Det låg ett papper från läraren i mappen och där stod det uppskrivet vilken dag det är och vad provet handlar om" sa Grabben. "Men visste du inte att du fått det papperet?" sa jag och visste vad svaret skulle bli. "Nä, det hade jag glömt.."

Ikväll ska vi alltså försöka få honom att plugga spanska, nu när vi vet vilken dag provet är och vad som ska pluggas in. Jag påminde honom om att han måste ta med sig mappen hem igen idag efter skolan. Han får en påminnelse varje dag i mobilen om att han ska ta med ev läxa hem när skolan slutar men saken är den att Grabben tar bokstavligt på ordet läxa och den här gången är det ju ingen läxa utan ett prov så jag är inte helt säker på att mappen kommer med hem.

Efter det har vi problemet med att koppla bort tankarna på datorn för att kunna ta emot lite spanska och det är antagligen den största utmaningen av alla.

1 kommentar:

  1. Kommenterar ditt förra inlägg först :-)
    Sådanna läkare borde finnas överallt på bup. Vi har fträffat på mång agenom årens lopp och få har kunnat varit på samma nivå som våra barn och bemött dem "rätt". Konstigt med tanke på deras yrke väl??

    Superglad för er skull att det gick bra!!

    Sen till det här med att hänga upp sig. Ja gud vad jag ler igenkännande. vi har fått lov att byta internetleverantör eftersom Telia faktisk segar och det går INTE när man spelar WOW.. ja guuud vilket tjat om detta..när kommer det nya och all förbannelse över det vi har idag..

    Tycker din grabb verkar klara skolan jättebra!!

    Bamsekramen!!
    Mamma Z

    SvaraRadera