2012-04-30

Arga Snickaren

I det senaste avsnittet av Arga Snickaren var det en kvinna med 4 barn som behövde hjälp. Kvinnan hade både en Adhd och Asperger-diagnos. Jag bestämde ganska snabbt att jag inte ville se det programmet. Har sedan tidigare haft svårt för Arga Snickarens metoder. Frågade Mannen här hemma om vi skulle se på Arga Snickaren eller Bygglov och tillade att om vi kollar på Arga Snickaren så kommer jag garanterat att bli arg. Vi valde Bygglov. Igår råkade vi zappa förbi kanal 5 och fick då se att det var reprisen från i onsdags som visades. Kunde inte låta bli att kolla och precis som jag trodde blev jag arg. Känner ju igen mig själv i kvinnans svårigheter. Jag påbörjar mängder med projekt här hemma men orken att färdigställa finns oftast inte. Om någon då skulle komma till mig och börja gorma om att jag "kan bara jag vill", att jag "måste skärpa till mig", skulle det då hjälpa mig? NEJ! Det hjälper inte att påpeka allt som jag gör "fel". Jag behöver peppning framför allt. Och inte någon peppning som först ska föregås av en utskällning för då vänder jag antingen taggarna utåt eller så slutar jag helt att lyssna. Om Arga Snickar-Anders skulle komma hit och gapa och gorma åt mig på det viset skulle han åka ut med huvudet före. Att han i slutet av programmet lugnade ner sig och kom med konstruktiva förslag var bra men jag fattar bara inte varför det måste föregås av en utskällning? Men tyvärr är det väl så. De flesta människor tror ju att vi som lever i Bokstavslandet bara behöver skärpa till oss.

2 kommentarer:

  1. hej!

    Jag förstår att du blir arg!!

    tack för din fina hälsning hos mig. Alltid roligt att få veta vem som kikar in!!
    Ha en fin fortsättning på veckan!!
    Kamomilla

    SvaraRadera
  2. Nu är ju han snickare och inte psykolog, så jag har absolut förståelse för att han reagerar som han gör. Han har en yrkesstolthet som gör att han blir förbannad över att folk ger sig på hans yrke utan kunskap eller kompetens, dessutom är han humanist och blir upprörd över att barn blir lidande i den totala röra de ibland lyckad försätta sig i. Jag blir också förbannad när folk tror att de kan leka psykolog utan att faktiskt vara det. :-)

    SvaraRadera