2012-05-09

Garnbollar

Grabbens mentor ringde hem häromkvällen. Det är dags för utvecklingssamtal. Hon frågade om Grabben berättat något om dagens slöjdlektion (hon är bl a hans slöjdlärare). Grabben har valt textilslöjd eftersom han och träslöjd aldrig har varit en bra kombination. Textilslöjd har egentligen inte heller varit hans grej men det har främst berott på hans tidigare lärare i det ämnet. De har inte på något sätt försökt få honom att göra något vettigt av slöjdlektionerna så från årskurs 3 t o m 6 har han i princip inte gjort något alls på de lektionerna. Jo förresten, han har gjort garnbollar, mängder av garnbollar...

När han så började 7:an i höstas och fick en ny mentor som även skulle vara hans textilslöjdslärare sa jag åt henne att jag inte ville se en enda garnboll till. Hon blev i det närmaste chockad över hur tidigare slöjd-år varit och lovade att någon mer garnboll skulle Grabben icke tillverka så länge han hade henne som lärare.

Genom hennes försorg har han under detta läsår kommit hem med alla möjliga olika skapelser utom just garnbollar och Grabben har varit stolt över det han lyckats knåpa ihop. Fint sydda saker som imponerat stort på oss och läraren.

Strax innan mentorn ringde häromkvällen hade jag faktiskt hunnit fråga Grabben vad han gjort på slöjden och då fått veta att han återupptagit tillverkningen av garnbollar så det kom inte som någon överraskning när hon berättade det över telefon. Hon sa att hon haft en lång diskussion med honom om att han skulle göra något annat men han var fast besluten om att göra en garnboll och när Grabben bestämt sig för något är det i stort sett omöjligt att få honom att ändra sig. Alltså hade hon låtit honom få sin vilja igenom även om hon lät honom förstå att detta var första och sista gången han gjorde en garnboll på hennes lektion.

Det är ju snart slut på skolåret och jag tror att Grabben är lite less på skolan nu. På slöjden är det bara han och en till kille som valt textilslöjd och resten av gruppen är tjejer. Det har dessutom varit rätt många konflikter bland tjejerna i klassen så jag tror att det kan bli lite jobbigt för Grabben i den gruppen. Han är ju lite hobby-polis och gillar inte när folk inte gör som man ska.

Nu pratar han om att han vill byta till träslöjd nästa termin. Det kan vara en bra idé för med rätt handledning har han ju visat att han kan lyckas även på slöjden. De lärare han haft i slöjd tidigare år har i alla fall utom ett varit helt värdelösa med honom. De har liksom lämnat honom åt hans öde och inte brytt sig ett dugg om han fått något gjort eller ej. Den gången Grabben fick mest uppmärksamhet av sin första träslöjdslärare var när han råkade tömma ut en 1-liters burk med knallgul målarfärg på det sprillans nya golvet i slöjdsalen. Då fick han veta att han levde minsann... Men alla gånger han bad om hjälp med att komma på något att bygga var det ingen som brydde sig.

Nu är det nya lärare även på träslöjden och det kan ju vara värt att låta honom testa det igen.

För övrigt sa mentorn att det är stökigt i klassen och hon har bett elevhälsan om hjälp och stöd men får ingen respons. Klassen består av många barn med diagnoser och många som har samma problematik fast de är ännu outredda. Grabben trivs i klassen men det märks på honom att han är stressad. Fast sånt får man inte fråga honom om för då blir han ännu mer stressad och då tror jag faktiskt att det blir ännu fler garnbollar...

1 kommentar:

  1. Snälla kära skola. GÖR RÄTT OCH GÖR DET I TID
    Jag fattar inte vart problemet ligger att få en fungerade skola kring våra barn..
    Blir så lessen på din grabbs vägnar..

    Bamsekramen

    SvaraRadera